lördag 31 mars 2012

1:33 på halvmaran? Jepp, så blir det!

Nu har jag bestämt mig, 1:33 är den tid jag tänker satsa på i Kungsholmen runt om 5 veckor! Jag sprang 5 km tröskelpass i snö(!) och rejäl vind idag i ungefär 4:25-tempo och det kändes inte som någon omöjlighet att kunna fortsätta hålla det tempot ett bra tag till, och gör man det i 21,1 km så blir det 1:33:12. 12 sekunder hoppas jag sedan kunna spurta in på slutet :)
Veckan har i övrigt bestått av två vilodagar efter Premiärmilen (jag hade lite ont i vänsterfoten), ett lite snabbare distanspass än vanligt (4:55 / km) på onsdagen och ett intervallpass med 2 x 10 x 150 m i torsdags. Tanken var inte att intervallerna skulle vara just 150 meter utan att de skulle hålla på i 30 sekunder, och då råkade det bli ungefär 150 meter i ~3:20-tempo. Det var första gången jag körde så korta intervaller och det var riktigt kul. Även om det var jobbigt på slutet så hinner man inte bli så trött att det är riktigt plågsamt på bara 30 sekunder. Mer korta intervaller får det bli!
Dessutom har jag cyklat fram och tillbaks till jobbet hela veckan. Jag har cyklat lite sporadiskt tidigare i år men det var första veckan som det blev cykling varje dag. Totalt 11 mil på helt cykelotränade ben har givit en hel del mjölksyra som har känts av även under löppassen.
Imorgon är det långpass, jag tror att jag ska ge mig på att springa en halvmara för första gången. Om jag orkar så blir det nog en liten fartökning på slutet också. Det är riktigt kul att springa just nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar