torsdag 8 mars 2012

Drygt 9 km kvalitet på ett bräde. Och en spellista.

Nu är jag nyss hemkommen från det mest kvalitativa pass jag någonsin kört, åtminstone vad mängden beträffar. Lite uppvärmning följdes av några stegringslopp och sedan 1 x 3 km i 4:08-tempo, 2 x 2km i 4:05-tempo, 2 x 1 km i 4:00-tempo på löpband. Det kändes lättare än jag hade trott, men det var ändå inte direkt någon lugn distans, sista 800 meterna av sista tusingen sprutade mjölksyran ut genom porerna. Trots det lyckades jag övertyga mig själv om att det var vettigt att avsluta med lite styrkeövningar. Sådär väldigt mycket blev det iofs inte, men lite vadhävningar och några chins lyckades jag åtminstone få till. Totalt 13 km inklusive uppvärmning och nedjogg.
När jag springer långpass eller vanlig distans har jag nästan alltid en ljudbok eller en podsändning i lurarna, kan man kombinera två nöjen tycker jag att man ska göra det. När jag kör mer kvalitativa pass så funkar det däremot inte så bra. Dels för att jag har svårare att koncentrera mig på vad som sägs när jag blir trött, och dels för att jag då inte får hjälp att hålla uppe kadensen. När jag kör kvalitet lyssnar jag nämligen ofta på en spellista som jag satt ihop som bara innehåller låtar som går i 90 (+-0,5) bpm. Det är till otroligt stor hjälp för mig att springa i takt till musiken, annars händer det väldigt lätt att jag börjar ta för långa steg, dvs för låg frekvens. Jag har kört den här spellistan så mycket att jag egentligen inte behöver den längre, om jag någon gång skulle springa utan den kan jag nynna någon av låtarna och komma in i rätt takt direkt. Om det är någon som vill testa så finns den på spotify. Jag har lyckats få ihop 24 låtar som jag faktiskt tycker är bra allihop (även om några av dem är lite "skäms-låtar"...), men om någon har något tips på några fantastiska låtar i 90 bpm som jag missat så får ni gärna tipsa om dem.

2 kommentarer:

  1. "skämsig" musik är kan vara till otroligt stor hjälp när jag ska springa kvalitétspass, jag har en riktig skämmig spellista från en"Absolute Dance"-skiva som jag köpte just för ändamålet att springa till.

    Ska man ta skämmigheten till ytterligare en nivå är E-type riktigt bra att springa tempo till men berätta det inte för någon...

    SvaraRadera
  2. Även E-type har en funktion att fylla :)

    SvaraRadera