torsdag 15 mars 2012

Äntligen lite tusingar på Stadion igen!

Både måndag och tisdag blev vilodagar den här veckan. Om man nu inte räknar att jag för första gången i år cyklade till och från jobbet i tisdags, något som gav mig minst lika mycket mjölksyra i benen som vilket intervallpass som helst. Igår, dvs onsdag, körde jag ett kortare distanspass (8km) som kändes mycket tyngre än vanligt, benen ville inte alls vara med. Jag skyller det på cyklingen.
Idag var det dags för intervaller, och vädret kändes så bra att jag bestämde mig för lunchtusingar på Stadion, en gammal favorit. Redan när jag joggade dit märkte jag att även om jag fortfarande kände mig lite tung i benen så kändes det bättre än igår. Jag körde 6 tusingar och siktade på 4:00-tempo, vilket jag lyckades över förväntan med: 3:56, 4:00, 3:57, 4:00, 4:01 och 4:00.
Nu blir det lite mini-uppladdning inför premiärmilen nästa söndag, inget långpass nu på söndag och lite kortare distans och intervallpass nästa vecka. Mitt stora dilemma just nu är att jag fortfarande inte vet vilken tid jag vågar sikta på. Jag har för mig att jag någonstans sett en teori/formel för tänkt miltid baserat på vilket tempo man kan köra sina tusingar i, men jag har inte lyckats hitta den. Om någon vet vad jag pratar om eller har en hyfsat välgrundad åsikt om vilken tid som är rimlig så får ni gärna skriva en kommentar om det.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Mycket bra! 4:15-fart tror jag kan vara ett bra tempo att springa första 5 km på. Känner du dig pigg efter det så ökar du annars, så får du så klart springa lite långsammare. Hur tänker du själv?

    Vad säger du om att springa snabbare än 42:30? Känns det utmanande?

    SvaraRadera
  2. Jag tänker ungefär likadant, jag har t o m funderat på att öppna något lite snabbare, kanske 4:12 och sikta på 42. Men med facit från mina lopp i höstas är det kanske smartare att öppna lite lugnare för att sedan öka om det känns bra än att öppna för snabbt och krokna på slutet. Men någonstans i den trakten blir det nog.

    SvaraRadera