söndag 4 mars 2012

Ganska kort långpass. Fast med fartökning.

Jag gick länge och velade fram och tillbaks om hur långt jag skulle springa idag. Antingen ett (för mig) lite längre långpass på runt 20 km, eller ett lite kortare runt 13-15 km med en fartökning på slutet. Det som till slut fällde avgörandet var tidsbrist, så därför fick det bli alternativ två.
En mil i ungefär 5:15-tempo och sedan knappt 5 km strax under 4:30-tempo kändes väldigt behagligt och inte alls så jobbigt som jag var rädd att det skulle vara. Däremot har jag nu sprungit "korta långpass" två veckor i rad så nästa vecka måste det bli ändring på det.
Med gårdagens lugna distans och dagens pass blev det totalt 44 km den här veckan. Jag har insett att jag får vara nöjd om jag kan ligga på 40-50 km i veckan, att springa mer än så tror jag bara är dumt just nu. Jag ska försöka öka dosen lite men också verkligen anstränga mig för att skynda långsamt (även om det inte är min bästa gren). Framåt sommaren hoppas jag kunna springa 55-60 km åtminstone ibland utan att känna mig sliten, men det är ingen brådska.

2 kommentarer:

  1. Måste vara skönt att komma igång med löpningen på allvar igen.
    Sprang du passet i de nya skorna? Jag har sneglat på de där A5:orna. Kanske för tidig för ett omdöme, eller?

    SvaraRadera
  2. Ja, minst sagt skönt, det var riktigt frustrerande för några månader sedan. Nu har jag nog kommit tillbaks till där jag var i oktober.
    Jag har bara sprungit ett pass i de nya skorna, men de kändes riktigt bra. Jag springer mest i Saucony (har både Kinvara, Mirage och Peregrine i garderoben) och A5:orna kändes ganska lika Kinvara fast lättare och med mycket bättre markkontakt. En nackdel är däremot hålen i sulan som, precis som jag hört talas om tidigare, är riktiga stensamlare, inte minst nu när gator och trottoarer fortfarande inte är sopade. Jag ska testa att fylla dem med silikon så att jag slipper sitta och pilla ut stenar i 10 minuter efter varje pass.

    SvaraRadera