torsdag 1 september 2011

Löpband, jösses

Idag skulle jag springa lite intervaller och dessutom styrketräna. Eftersom det blir mörkt så tidigt och jag har så svårt att hålla ett lagom tempo på intervallerna tänkte jag att jag skulle göra en fiffig kombo: springa till gymmet, köra intervallerna på löpbandet, träna lite styrka och sedan springa hem igen. Jag vet inte om det beror på att jag cyklade t o r till jobbet tidigare idag eller om det mot allt sunt förnuft är jobbigare att springa på löpband än i "verkligheten", men jag var väldigt mycket tröttare efter 4 x 5 min (2 min paus) i 4:25-tempo idag än vad jag var efter 2 x (5 + 3 + 2 min) förra veckan i samma tempo. Att försöka frammana någon form av entusiasm inför att göra chins och plankan efter det var inte helt lätt...
Jag har också tagit ett väldigt vuxet beslut, nämligen att lyssna på kroppen och inte ge mig ut och springa om jag inte känner mig helt fräsch. Om jag springer några sekunder långsammare per km om en månad pga några missade pass är mindre viktigt än att försöka hålla sig hel. Det borde inte vara så svårt att klara men det är inte lätt att hålla sig hemma när kondisen förbättras så mycket snabbare än vad muskler och senor gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar