söndag 4 september 2011

Tröskelpass, långpass & grävmaskin

En mycket bra helg håller just på att ta slut, och rubriken summerar den ganska bra.
Vi har just sågat ner en gammal igenvuxen syrenberså i trädgården och för att slippa knäcka ryggen helt hade vi den här helgen hyrt en minigrävare för att kunna få upp rötterna. Jag har inte kört någon form av grävmaskin sedan jag satt i sandlådan som barn, men det var precis så roligt som jag hade hoppats. Efter en timmes grävande började jag fundera på att skola om mig till grävmaskinist, och även om jag efter ytterligare några timmar dämpats något i min entusiasm var det ändå med råge den roligaste form av trädgårdsarbete jag någonsin sysselsatt mig med.

Två riktigt bra löppass har jag också hunnit med i helgen. Igår, lördag, sprang jag 6 km tröskelpass. Jag kollade inte så mycket på klockan utan sprang i ett "behagligt jobbigt" tempo som jag sett det beskrivas någon gång. 4:43 min/km blev det, med en medelpuls på 149 slag/min. På det enda tröskelpass jag sprungit tidigare använde jag tydligen inte pulsbandet så jag kunde inte jämföra pulsen rakt av, men jag sprang en snabbdistans (eller vad man ska kalla det) för tre veckor sedan och då sprang jag 8 km i 4:49 min/km med en medelpuls på 159. 6 sekunder snabbare per km och 10 slag lägre medelpuls på tre veckor känns hur bra som helst, uppenbarligen går det framåt!

Idag var det dags för långpass och min plan var att springa till kärrtorpsspåret, springa tre varv där och sedan springa hem, vilket borde bli ungefär 13 km. Eftersom jag har ett näst intill obefintligt lokalsinne lyckades jag förstås missa spåret (trots att jag sprungit där några gånger för några år sedan) utan att märka något förrän jag helt plötsligt kom fram till Hellasgården några km bort... Ingen större skada skedd, jag vände om, hittade spåret och sprang ett varv. Naturligtvis missade jag sedan att hoppa ur slingan på rätt ställe så jag fick vända igen och springa tillbaks innan jag kunde springa hem. 14 km i lugnt 5:50 km/min-tempo blev det till slut, alldeles lagom.

Tack vare felnavigeringen blev det även nytt oavsiktligt veckorekord, 40,1 km, och nästa vecka blir det ännu mer.

2 kommentarer:

  1. Det är skönt och se när träningen tar. Tänker på pulsen när du jmf tröskelpass - snabbdistans.

    Du har ökat mycket i mängd och fart så jag tror att lite återhämtning snart kan vara bra. Hjärta och lungor brukar fungera bra. Därmot kan det vara lite si och så med ledband, hälsenor, bristningar (musklerna), etc

    SvaraRadera
  2. Återhämtning står på schemat just nu som du kan se i mitt senaste inlägg. Trist men kanske inte helt oväntat och på ett sätt tursamt eftersom jag inte tror att jag hunnit åsamka mig själv någon större skada än.

    SvaraRadera