lördag 17 september 2011

Oväntat testlopp igen

Förra lördagen råkade jag ju förvandla ett tröskelpass till ett testlopp och idag var det något oväntat dags för testlopp igen enligt träningsprogrammet. "Testlopp eller riktig tävling 7-10km (4:25 - 4:35 min/km)" var jag inte riktigt beredd på, men vem är väl jag att säga emot? 8 km kändes lagom och jag siktade på 4:30-tempo. Redan efter 300 meter märkte jag att torsdagens intervaller fortfarande satt i benen men inte värre än att det gick att springa. Och det inte bara gick att springa, det gick att springa skapligt snabbt. 35:42 på 8 km ger ett snitt-tempo på 4:27 min/km, snabbaste km 4:18, långsammaste 4:35. Jag var riktigt rejält trött när jag kom "i mål", men inte värre än att jag tror att jag hade kunnat klara två km till i samma tempo på ren vilja, vilket alltså skulle betyda att jag skulle klara sub 45 på milen!
Jag är anmäld till Sicklaloppet den 1/10 och till Hässelbyloppet den 16/10. Sicklaloppet ska enligt hemsidan vara "flackt och lättlöpt" men jag tycker att det verkar vara betydligt mer kuperat än Hässelbyloppet och dessutom går det till viss del på grus. Skulle jag trots det klara mig under 45-strecket redan i Sickla kommer jag antagligen att få hybris och satsa på sub40 i Hässelby ;)

Träningsprogrammet påstår att det är lämpligt med ett 14 km-pass imorgon. Med tanke på hur matta mina ben känns just nu är det tveksamt om det kommer att bli verklighet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar