söndag 24 mars 2013

Premiärmilen 39:52!

Så nöjd jag är med mig själv just nu...

Dagen i korthet:
Tunnelbana till universitetet dit jag kom ungefär 45 minuter innan start. En knapp halvmils jogg med lite löpskolning och stegringslopp, sedan in i startfållan. Lite blandade småhopp i väntan på starten och sedan iväg. För ovanlighetens skull hade jag inte hamnat så långt fram i fållan, så det var rejält trångt de första 500 meterna eller så. Kanske ett lyckokast som gjorde att jag inte drogs med i rusningen, första km gick på prick 4 minuter.

Fortsatte att bara go with the flow och andra, tredje och fjärde km gick någon sekund snabbare. Jag hade en mycket bra känsla i benen, det kändes verkligen inte som om jag sprang snabbt. När jag försökte mig på en snabbdistans i 4:00-tempo förra lördagen gick det inte mer än tre km, sedan var jag helt slut, men idag kände jag ingen trötthet alls. Efter 4 km kommer mördarbacken, men jag kortade bara ner stegen och trippade lätt uppför för att sedan rulla på ner mot varvningen. 19:57 efter 5 km och fortfarande kändes allt bra. Under sjätte och sjunde km började det som vanligt bli lite jobbigare, men jag lyckades hålla tempot utan att det var extremt ansträngande.

Efter ungefär 7,5 km började det bli jobbigt på riktigt, men då var det bara 2,5 km kvar. Bara att gå ner i källarn och bita ihop... Mördarbacken var onekligen jobbigare andra varvet och även om jag tog det ganska lugnt så hade jag rejäl mjölksyra när jag kom över krönet. Vid 9 km-skylten kunde jag konstatera att jag bara behövde avsluta med en 4:00-km för att greja sub 40. Eftersom sista km är mestadels nedåt kände jag mig ganska säker på att fixa det, vilket gav mig extra energi till att få till min snabbaste km och komma i mål på 39:52!

Fantastiskt skönt att ha klarat av ett av säsongens stora mål redan nu, och inte minst känns det bra att jag verkligen hade loppet "i min hand" hela tiden och kunde springa (ganska) kontrollerat t o m de sista jobbiga kilometrarna. Dessutom med negativ split, det har jag aldrig lyckats med tidigare.

Nu bockar jag av det här i min att-göra-lista och satsar vidare mot nästa mål, 1:30 på Kungsholmen runt, vilket jag förutsätter blir en walk in the park ;)

8 kommentarer:

  1. Grattis! Du verkar ha gjort ett mycket taktiskt och bra lopp. Kanon!

    Hoppas att jag också snart är tillbaka på rätt sida 40-strecken.

    Sub 1:30 är en "walk in the park". Det är bara att ösa på :-).

    SvaraRadera
  2. Tack, det gick verkligen över förväntan, jag hade varit nöjd med att "bara" persa (dvs under 40:52).
    Du har ju varit skadad och kommer helt säkert tillbaka. Vi kommer att dominera på Kungsholmen Runt ;)

    SvaraRadera
  3. Stort grattis! Du ska vara riktigt nöjd. Måste vara fantastiskt skönt att klara av ett "magiskt" mål då där.

    Det blev ju riktigt skapligt väder idag trots allt. Stod och hejade och spanade för se om jag kunde hitta dig också, men lyckades inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Onekligen skönt att klara något som jag siktat på i princip sedan jag började kuta.
      Vädret var helt ok men solen hade gärna fått komma fram redan under uppvärmningen, det var lite småkyligt när det var molnigt.

      Radera
  4. Stort grattis!!! Måste vara sjukt roligt att få ett sådant formbesked så tidigt på säsongen. Håller med Lennart, sub90 kommer att vara sjukt lätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack! Känns onekligen bra och gav en behövlig nytändning efter att jag börjat tappa sugen när det aldrig blir vår.

      Radera
  5. Tack! (bättre tacka sent än aldrig...)

    SvaraRadera