torsdag 7 mars 2013

Inget entydigt svar

Gårdagens intervaller gav inga klara besked om hur jag ligger till för att klara Premiärmilen på under 40 minuter om dryga två veckor. Det som var bra var att jag lyckades genomföra ett kvalitetspass utomhus i det tempo jag hade tänkt. Det som inte var bra var att det var skitjobbigt.
3 x 2000 meter på en inte helt flack men knappast direkt backig cykelbana (längs med Örbyleden mellan Hökarängen och Grycksbovägen, för den som är intresserad) gick i ett väldigt jämnt tempo, snabbaste km-tiden 3:48, långsammaste 3:52. I snitt 3:50-tempo precis som jag hade tänkt, men jag hade inte riktigt tänkt att det skull vara så jobbigt. Frågan är bara hur mycket mindre jobbigt det blir om man sänker tempot med 9 sekunder/km... Jag tror att det kanske kan gå om allt funkar. Det skulle vara otroligt skönt att fixa det så tidigt på säsongen så att jag slipper fundera mer på det.
Nu visar ju iofs alla väderprognoser på att det ska bli fimbulvinter igen närmaste veckan, så det kanske blir en meter snö lagom till Premiärmilen. I så fall kommer jag att satsa på sub 50 istället :)

2 kommentarer:

  1. De kilometertider du sprang på igår indikerar sub40 på milen. Jag sprang mina tvåtusingar på 3:55 (vila 1:15-1:30) på bana, och sprang 39:50 på milen (också på bana).

    Appropå bana så såg jag i din tävlingsplanering nedan att du inte planerar att springa 5000 eller 10 000 meter på bana. Den 15 maj går Arenamilen här i Vallentuna och den kanske du kan prova. Det är ett bra tillfälla att satsa på sub40. Den tävlingen är öppen för alla. Elit som motionär. För två år sedan sprang Fredrik Uhrbom :-).

    SvaraRadera
  2. Ser ju riktigt lovande ut för dig! Hoppas verkligen att vintern släpper sitt grepp nu så det blir bra förutsättningar på Premiärmilen. Med lite vårspritter i benen kommer du att fixa sub40 galant. :-)

    SvaraRadera