söndag 21 oktober 2012

Maraträning

Idag utförde jag i princip all relevant maraträning som jag kommer att göra inför min maradebut. Ett rejält långpass som var tänkt att vara 30 km men blev  drygt 32 km eftersom jag sprang lite fel på ett ställe. Nästan 8 km längre än det längsta jag någonsin sprungit tidigare och det första riktiga långpasset sedan Stockholm halvmarathon för en dryg månad sedan.

Kan det verkligen räcka som förberedelse? Inte vet jag, men det kändes åtminstone väldigt bra idag. Jag försökte ta det lugnt men benen trummade på lite snabbare än jag hade tänkt, och till slut blev det ett snittempo på 5:03. Jag märkte inte av någon vägg vid 30 km som man hört talas om, men den kanske hade kommit vid 33 km...

Baserat på min miltid så säger McMillan att jag ska springa en mara i 4:33-tempo. Eftersom jag inte är ett dugg maratränad så är det naturligtvis en utopi att jag ska kunna kunna springa en hel mara så fort, men baserat på dagens pass så känns en totaltid under 3:30 (dvs 4:59-tempo) inte helt omöjligt.

2 kommentarer:

  1. Men det låter ju jättebra! Kör för 3:30 :-).

    SvaraRadera
  2. Härligt att få till ett sådant långpass! Det verkar ju riktigt lovande inför maradebuten.

    SvaraRadera