måndag 8 oktober 2012

Det svänger fort...

I torsdags sprang jag tusingar, precis som jag brukar göra en dryg vecka innan ett millopp. 7 x 1000 @ 3:48 med 1 minuts ståvila på Enskede IP var visserligen jobbigt, men inte så överjävligt jobbigt som tusingar kan vara ibland. Efter passet kände jag mig väldigt tillfreds och sub 40 i Hässelby kändes inom räckhåll.
I lördags var det dags för en kort snabbdistans. 5 km i 3:58-tempo kändes väldigt mycket jobbigare än jag hoppades och plötsligt så kändes sub 40 i Hässelby närmast utopiskt.  Från att i torsdags ha trott att jag hade åtminstone 50% chans att klara sub 40 så tror jag nu att jag har max 20% chans. Det är tom så illa att jag tror att det finns en risk att jag inte ens kommer under 41 om jag satsar på 40. Vi får se vad jag satsar på på söndag.
Annars har jag mestadels fokuserat på min maradebut den 3:e november. Jag har bestämt mig för att köra hela sträckan på Österlenmaran och har letat träningsupplägg som gör att jag ska kunna klara att förbereda mig för en mara på tre veckor... Det jag kommit fram till är att jag ska springa ett rejält långpass (~30km) två veckor innan loppet och i övrigt köra en normal uppladdning. Eftersom jag inte har någon koll på hur snabbt man kan förväntas springa en mara när man inte är riktigt tränad för den så tänker jag sedan springa själva maran i ett bekvämt tempo, vad det nu kan tänkas vara. Jag har ju visserligen koll på hur kroppen funkar på pass upp till 25 km, men eftersom det sägs att en mara inte börjar förrän vid 30 km så ska det bli väldigt spännande att se hur man reagerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar