söndag 14 oktober 2012

Inget sub 40 men PB som vanligt

Idag var det Hässelbyloppet och säsongsavslutning för många, och så även för mig var det tänkt innan Österlenmaran dök upp för någon vecka sedan.

Precis som jag misstänkte efter att det inte känts hundra på de senaste träningspassen så var jag inte ens nära att klara sub 40 idag, men jag är ändå ganska nöjd med loppet. Jag fick en bra plats långt fram i fållan och upplevde inte någon egentlig trängsel, åtminstone ingen som i någon större utsträckning påverkade min löpning. Allt kändes också riktigt bra till en början, och min plan att springa i strax under 4:00-tempo kändes helt ok. Strax innan femkilometersmarkeringen började jag däremot få kämpa för att hålla tempot, och även om jag passerade 5 km på närmast perfekt tid (19:55) så insåg jag redan där att det inte skulle bli någon sub 40 idag. För att inte spränga mig försökte jag inte ens springa i 4:00-tempo längre utan sprang bara på i ett tempo som jag kände att jag skulle kunna hålla in i mål. Backen vid Hässelby slott kändes lika orimligt jobbig som ifjol och den kilometern gick på 4:18, i övrigt lyckades jag hålla ett skapligt tempo och kom i mål på 40:52. Långt från sub 40, men ändå pers med 49 sekunder och nästan tre minuter bättre än ifjol.
Jag är helt nöjd med mitt lopp, sub 41 var min "plan B" och det känns helt ok.
Efter loppet bytte jag några ord med Lennart som slog dubbla pers idag, dubbelt grattis till det :)

Om jag summerar mina millopp från oktober i fjol till idag ser det ut så här:

2011-10-01 (Sicklaloppet) 44:41
2011-10-16 (Hässelbyloppet) 43:37
2012-03-23 (Premiärmilen) 42:50
2012-05-23 (Milspåret) DNF (sjuk)
2012-08-18 (Midnattsloppet) 42:34
2012-10-01 (Sicklaloppet) 41:41
2012-10-14 (Hässelbyloppet) 40:52

Sex genomförda lopp och i snitt en förbättring per lopp med 46 sekunder.  Om man extrapolerar den här trenden så kommer jag alltså att missa sub 40 med 6 sekunder nästa gång. Typiskt ;)

Nu ska jag tillbringa de tre närmaste veckorna med att förbereda mig för mitt livs första marathon. Gott om tid.

4 kommentarer:

  1. Grattis til ditt pers!

    Inga såna där psykiska barriärer nu med att missa med 6 sekunder... Jag vet hur det känns, tro mig :-). Du kommer att klara sub 40 med marginal!!

    Kul att ses idag också. Vi får rata mer vid tillfälle.

    Lycka till på maran nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Maraträningen drar igång imorgon, stenhårt i en vecka innan det är dags att trappa ner :)

      Radera
  2. Grattis!

    (Och det är snudd på synd att klaga när man har den utveckling du har haft på relativ kort tid :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Det tråkigaste med att hela tiden ha en för hög tro på sin egen förmåga är att man aldrig blir riktigt nöjd även när man överträffar sig själv. Jag börjar så smått lära mig att sätta rimliga mål, hoppas jag iaf...

      Radera