onsdag 17 augusti 2011

Kinvara!

Efter gårdagens inte särskilt intressanta distanspass på 9 km i 5:43-tempo kände jag att jag behövde ett par nya skor med lite mer stöd än vad mina NB Minimus Road ger, och efter att ha letat runt lite på nätet och läst alla lovord bestämde jag mig för att testa ett par Saucony Kinvara. Jag åkte in till löplabbet på Kungsgatan på lunchen och efter att ha sprungit 5 steg på löpbandet var jag helsåld, fantastiska skor!
Ikväll var det dags att testa dem för första gången, och 6 x 3 min intervaller var det som gällde idag tillsammans med några stegringslopp. Stegringslopp har jag aldrig sprungit förr men det visade sig vara hur kul som helst att springa snabbt. Jag hade programmerat in intervallerna på min ganska nyinköpta Garmin och gav mig iväg på den första. Efter att klockan inte pipit som jag förväntade mig efter drygt 3 minuter insåg jag efter lite funderande att jag hade lyckats ställa in intervaller på 6 x 3 timmar... Jag utnyttjade vilan efter dryga fyra minuter till att programmera om. Eftersom jag totalt saknar fartkänsla gick intervallerna inte direkt på planerade 4:25, tempot varierade ganska rejält. 4:26, 4:29, 4:17, 4:25, 4:33 och 4:37 blev det till slut. Det känns osannolikt att jag någonsin ska kunna få grepp på vilket tempo jag springer i utan att titta på klockan hela tiden. Passet var ändå positivt, det var inga som helst problem att springa (det kändes nästan för lätt för att vara intervaller) och skorna kändes mycket bra.
Träningsprogrammet påstår att jag ska springa 8 km distans imorgon men jag tror inte att det blir så, det får nog duga med att jogga fram och tillbaks till gymmet (2 x 3km) eftersom jag dessutom tänkt cykla till och från jobbet (21 km t o r).

2 kommentarer:

  1. 2 inlägg. 2 bra inlägg. Du spänner verkligen bågen bra :-). Intervaller på 6*3 timmar :-). Kul att du delade med dig av det.

    Fartkänslan kommer av sig själv efter ett tag, var så säker och fortsätt med din positiva satsning. Härligt!

    MVH

    SvaraRadera
  2. Tack för det, trevligt med en läsare :)
    Din blogg var en av de allra första jag började läsa när jag kom på att det överhuvudtaget finns löparbloggar, stort lycka till på söndag!

    SvaraRadera