måndag 15 augusti 2011

Att spänna bågen

Igår sprang jag ett testlopp för att se vilken ungefärlig kapacitet jag har just nu och jag kan inte sticka under stol med att jag blev lite besviken när klockan tickade iväg till 23:01 på 5 km. Tiden motsvarar enligt diverse omräkningstjänster en miltid på ungefär 47:45 vilket iofs känns ganska rimligt. Det innebär ju däremot att jag måste putsa tiden med nästan tre minuter för att nå mitt mål för året, och eftersom det inte finns några vettiga lopp att springa efter Hässelbyloppet betyder det i praktiken att jag måste sänka mig 3 minuter på två månader, dvs drygt 20 sekunder i veckan i åtta veckor. Det känns som om jag börjat den här bloggen med att spänna bågen ganska rejält...
Jag tänker i princip följa 45-minutersprogrammet på jogg.se, vilket påbjuder att jag imorgon ska springa 9km distans. Enligt diverse träningskalkylatorer bör mitt tempo på distanspassen ligga mellan 5:40 och 6:05 beroende på vem man litar på. Jag litar mest på dem som säger 5:45, jag tycker att det är svårt att springa långsammare än så.
Och 20 sekunder i veckan på milen är faktiskt bara 0,3 sekunder per km per dag, det kan ju inte misslyckas...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar