torsdag 25 augusti 2011

Ingen backträning

Igår sprang jag intervaller, 2 x (5 + 3 + 2 min) och lyckades hålla ungefär det tempo jag siktade på (4:25) under alla sex intervallerna; långsammaste på 4:28 och snabbaste på 4:23, totalt knappt 5 km kvalitet. Jag kan inte påstå att jag gillar de här tidsbaserade intervallerna (jag föredrar att basera dem på sträckor) men eftersom jag är ganska säker på att det är bättre för mig att följa ett program som Ulf Friberg gjort än något som jag snickrat ihop själv så får jag väl stå ut.
Något annat som jag inte riktigt gillar med programmet från jogg.se som jag följer är att det helt saknas backpass. Jag misstänker att jag håller på att bli knäpp som tycker att det är tråkigt att inte få springa backpass, men kanske är det ett tecken på att jag är på väg att bli löpare på riktigt?
Idag skulle jag springa 8 km distans, men det blev inget med det, istället blev det 5,5 km, fram och tillbaks till gymmet. De 2,5 km som saknas får kompenseras av jobbcyklingen.  Vilodag imorgon inför lördagens långpass på 15 km. Jag har mig veterligen aldrig förr sprungit så långt men ser väldigt mycket fram emot det. Nämnde jag att jag misstänker att jag håller på att bli knäpp?

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Bra med jämn fart på intervallerna och du..... Du är inte knäppare än vad vi andra är :-).

    När jag skulle springa New York Marathon och satt på planet över atlanten så tittade jag ut och såg glasiärerna på Grönland. Tänkte också på att jag hade lagt ner totalt ca 30 000 kr för att springa New York Marathon. Då tänkte jag "Vad gör jag här? Har inte saker och ting gått lite över styr nu......" :-).

    Jag har aldrig ångrat en sekund, och kommer att göra det igen, utan tvekan :-).

    Lycka till på långpasset!

    SvaraRadera
  2. Det känns bra att man inte är ensam om att vara knäpp :)
    NYCM verkar fantastiskt, jag har funderat på att springa det sedan långt innan jag överhuvudtaget började springa, men det lär nog dröja ett tag innan det blir av.

    SvaraRadera