onsdag 1 maj 2013

Halvmarafart är en svår fart

Det verkar som om det var något skräp jag hade i kroppen som gjorde att det känts knöligt på sista tiden, men vad det än var verkar det ha försvunnit nu, otroligt skönt.
Jag skulle springa lite tusingar i halvmarafart igår, men som jag märkt flera gånger förr har jag väldigt svårt att "hitta" just halvmaratempot. Det är väldigt lätt att det blir antingen lite för snabbt (ungerär tröskeltempo) eller för långsamt (ungefär maratempo). Igår gick det för snabbt, tusingarna gick på 3:58, 4:03, 4:02, 4:06, 4:06, 4:10, och anledningen till att det gick långsammare på slutet var inte att jag blev trött utan på att jag aktivt bromsade farten mer och mer. Jag antar att det är ett gott tecken inför Kungsholmen Runt på lördag.
Idag hade jag egentligen tänkt vila, men det fina vädret tillsammans med rapporter om att det skulle vara torrt och fint underlag på Kärrtorpsslingan gjorde att jag sprang dit och tog ett varv. Ett halvårs asfaltlöpning hade i princip fått mig att glömma hur backigt det kan vara, men det var riktigt skönt att springa i skogen som omväxling. Drygt 8 km i 4:57-tempo var enbart avkopplande.
Jag tror att det blir en kort runda med en ännu kortare fartökning till halvmaratempo (eller så nära jag nu kan komma) imorgon, sedan blir det vila inför lördag. Jag känner mig oändligt mycket mer peppad nu än vad jag gjorde för en vecka sedan!

2 kommentarer:

  1. Hur lång vila och hur ansträngt var det? Det låter som att du skulle kunna hålla 4:15-fart ett bra tag :-).

    Jag tror att 1:29:59 på halvmaran motsvarar ganska exakt 39:59 på milen :-) enligt diverse omräkningskalkulatorer. Beror lite på vilken man använder, men ändå :-).

    SvaraRadera
  2. 60 sekunders vila. Ansträngning 14/20.
    1:29:59 låter perfekt :)

    SvaraRadera