tisdag 21 maj 2013

Nu springs det lite i marafart

Jag har inte lyckats springa så mycket i marafart som jag hade tänkt att jag skulle ha gjort så här dags, varken i form av fartökningar i långpassen eller som enskilda pass. Nu har jag jag lyckats rycka upp mig i elfte timmen och fått till åtminstone några km.
I söndags sprang jag ett kort långpass, 21 km med 7 km i marafart i slutet. Och när jag säger marafart så menar jag egentligen alldeles för snabbt för att vara marafart. 4:21 min/km är 9 sekunder snabbare än min planerade fart, och tur är väl det för det var ganska jobbigt.
Idag var tanken att springa en mil i marafart efter lite uppvärmning, men det blev 14 km @4:25 min/km istället, totalt 17 km. Lite längre och lite snabbare än tänkt alltså, men ändå långsammare än i söndags. Och faktiskt inte så jobbigt.
Nästa vecka har jag ganska klart för mig hur jag ska lägga upp, några ganska korta pass med några få km i marafart. Jag är betydligt mer osäker på hur jag bäst ska avsluta den här veckan. Kanske blir det ett lite lättare men ändå inte superlätt intervallpass på torsdag-fredag, typ 6-7 tusingar i 10 kp, och sedan en knapp mil i marafart på söndag. Eller så blir det något helt annat, jag låter känslan i benen bestämma. 

1 kommentar:

  1. Liksom du sprang jag ju Milspåret förra året, det följdes av några lätta pass och sedan detta pass på söndagen,

    http://www.jogg.se/Traning/Pass.aspx?id=5118622

    2x4km marafart med 1 km jogg mellan, ett bra pass. Resten av veckan innan mara var sedan lugn med ett sista joggpass med 2km marafart och lite löpskolning 30/5.

    Tänkt som lite förslag, träningen är ju gjord nu, nu handlar det mest om självförtroende och att förhoppningsvis får en känsla av att farten är lätt!

    SvaraRadera