torsdag 30 augusti 2012

Tre senaste passen

Söndag: Långpass, 22 km med km 12-17 i tänkt tävlingsfart, dvs 4:20 min/km... Dags att tänka om skulle jag vilja säga, det finns inte en promilles chans att jag skulle kunna hålla 4:20-tempo i en hel halvmara om tre veckor, det var rejält jobbigt att göra det i 5 km.
Sprang över Västerbron för första gången i mitt liv. Klart överskattad, backen från Eriksdalsbadet till Gullmarsplan är MYCKET jobbigare. Tempot för hela passet blev precis 5:00.

Tisdag: Intervaller, 8 x 1000 m @ 10kp, 45s ståvila. Jag hade tänkt mig 4:10-tempo men benen kändes pigga och ville springa lite fortare så det gick lite snabbare än planerat, mellan 4:02 och 4:08. Ändå inte sådär fruktansvärt plågsamt jobbigt på slutet som det brukar vara med tusingar. Totalt knappt 13 km i 4:28-tempo (exklusive ståvilan).

Idag, torsdag: Långa intervaller. Skulle köra 4 x 3 km @ 21kp med 1 km pausjogg, men jag vek ner mig efter tre intervaller. Dels för att jag i vanlig ordning sprang lite för snabbt (4:17-tempo) och inte klarade att motivera mig att köra en fjärde intervall, dels för att vänsterfoten inte kändes helt hundra. Totalt drygt 14 km i 4:38-tempo.

Närmast väntar nu Sicklaloppet nästa lördag (8/9) som jag till slut bestämt mig för att ställa upp i. Eftersom det bara är en vecka innan Stockholm Halvmarathon vet jag inte hur hårt jag ska satsa på det. Kanske borde jag bara ta det som en snabbdistans i halvmarafart, men jag vet ju hur svårt det kommer att vara att inte försöka persa när man väl står på startlinjen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar