tisdag 7 augusti 2012

Tio tusingar på tartan med Tarther

I eftermiddags var jag inne på Löplabbet Race på Kungsgatan och köpte (till nedsatt pris) ett par Asics Gel Tarther 2 som jag tänkt ha som tävlingsskor på halv- och helmaror. Jag har läst om och provat en hel drös skor, men fastnade för Tarther till stor del för att de har relativt låg drop, 8 mm. Eftersom alla mina andra skor har 4 mm drop så känns ett par skor med "normal" drop på 10-12 mm ungefär som att springa i pumps (vilket jag iofs inte har någon erfarenhet av). 8 mm känns däremot helt ok.

Efter förra veckans misslyckade långa intervaller var det så dags för revansch ikväll. Med de nya skorna på fötterna gav jag mig av mot Enskede IP i ett lätt kvällsregn för att köra 10 x 1000 m i 10 km-tempo med 1 minuts ståvila. Det gick lättare och bättre än jag vågat hoppas. Första gången jag överhuvudtaget tänkte på att det var lite jobbigt var på den sjunde intervallen, och jag kände inte av någon mjölksyra förrän sista varvet på sista intervallen. 4:10, 4:09, 4:08, 4:08, 4:07, 4:06, 4:09, 4:07, 4:06 & 4:05 var t o m något lite snabbare än tänkt.

Skorna kändes verkligen snabba. Mina andra tävlingsskor, Saucony Grid Type A5, är visserligen betydligt lättare, men de känns mest just lätta, inte explicit snabba. Jag kommer nog ändå att köra med A5:orna på millopp, men Tarthern kommer definitivt att bli mina skor på längre distanser.

2 kommentarer:

  1. Tarther är mina favoriter, nu har jag inte tvåorna utan de gröna som var modellen innan. Sprang maran i dem i juni och har sprungit både 5km, millopp och halvmara med dem också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag visste att du gillar Tarther, det var en av anledningarna till att jag fick upp ögonen för dem. Jag tror att jag bl a sett dig skriva gott om dem i någon sko-tråd på jogg.

      Radera