torsdag 27 oktober 2011

Planera mera

Jag har aldrig varit särskilt bra på att följa planer som jag gjort upp men jag tycker att det är kul att planera, så dagen efter Hässelbyloppet satte jag mig ner för att sätta upp lite mål och planera hur träningen ska läggas upp framöver. Målen blir tidsmässigt lite vaga än så länge, jag har svårt att avgöra vad som är realistiskt och vill inte sätta upp ouppnåeliga mål eftersom det ofelbart kommer att leda till att jag skadar mig...
Jag har anmält mig till Premiärmilen den 25:e mars och till halvmaran på Kungsholmen Runt den 5:e maj. De preliminära och medvetet vaga tidsmålen som jag har satt upp för mig själv är att klara premiärmilen på "en tid ner mot 40 minuter". Om det kommer att innebära att jag satsar på att komma under 43, 42 eller 41 minuter får visa sig om några månader (notera hur insiktsfullt jag inte ens nämner sub 40 som tänkbart). På Kungsholmen runt är målet "åtminstone med god marginal under 1:40". Eftersom jag aldrig sprungit en halvmara förr så har jag egentligen ingen aning om vad som är rimligt men jag kommer att försöka konkretisera det också framåt senvintern eller så.

Träningsmässigt har jag tänkt ta det riktigt lugnt fram till i början av december. Jag har haft lite småont i leder och muskler av och till hela hösten och tänker försöka få ordning på det. Förra veckan skrapade jag ihop 27 km lugn distans, den här veckan kommer nog att bli något liknande. Jag ska öka mängden långsamt, 10% i veckan ungefär, och enbart köra lugn distans, helst ska jag inte springa en meter snabbare än 5:20-tempo även om det kommer att bli en ohyggligt svår mental prövning.... I december tänker jag börja med enstaka kvalitetspass, i första hand lite backträning och kanske något kort tröskelpass. Förhoppningsvis har jag då en skaplig grund så att jag kan börja träna "på riktigt" efter nyår. Jag tror att jag med lite fiffigt tidsutnyttjande (transportlöpning till och från jobbet, lunchintervaller osv) kan ha tid att springa fyra gånger i veckan, ibland fem, och dessutom hinna smita in på gymmet ibland. Jag tänker försöka få till 2-3 kvalitetspass och 1-2 lugna distanspass i veckan. När det gäller kvalitetspassen har jag inte kommit längre än att jag ska få in åtminstone två långpass per treveckorsperiod.

Låter det som en plan?

2 kommentarer:

  1. 42:30 tror jag kan vara ett rimligt mål på Premiärmilen baserat på resultatet från Hässelbyloppet. Premiärmilen är en lite tyngre bana också.

    Klokt med lite långsiktig planering. Annars blir det lätt så att man bara tränar på alldeles för hårt.

    SvaraRadera
  2. Det är svårt det där med långsiktig planering. Eller nej, själva planeringen är inte svår men att hålla sig till den är svårt, framförallt när man som jag just nu känner mig otroligt pigg och frisk på alla sätt och vis men enligt planen bara ska springa 35 km på hela veckan. Och dessutom bara lugn distans. Meh.

    SvaraRadera