söndag 16 oktober 2011

Hässelbyloppet

Idag var det dags att avsluta min mest intensiva tävlingsperiod någonsin, två tävlingar på två veckor slår med råge det förra rekordet som var två tävlingar på 3 år (1988 & 1991).
Hässelbyloppet alltså. Jag siktade på att komma under 43 minuter och taktiken var enkel: gå ut i 4:17-tempo och hoppas att det håller hela vägen.
Av någon anledning som jag inte själv förstår hade jag anmält mig i startgrupp två, 46-50 minuter. Med tanke på det var det förvånansvärt många som ansåg det lämpligt att starta i 3:30-tempo, men jag var cool och vägrade dras med. Efter fem km kände jag mig fortfarande pigg och passerade på 21:26, dvs exakt enligt plan. Vid 6 km började jag däremot bli lite trött och det började kännas väldigt lockande att lägga mig i samma 5:30-tempo som de tjejer som startat tio minuter tidigare som jag nu började komma ikapp.
När jag kom till backen/sluttningen vid Hässelby slott insåg jag att jag kunde glömma 43 minuter, jag hade redan innan tappat några sekunder och åttonde kilometern gick på 4:33. Jag bet ihop och ökade lite sista två och tog mig i mål på 43:37. Inte ens nära mitt mål men pers med över en minut så jag känner mig ändå nöjd, framförallt med tanke på att under 43 var ett ganska optimistiskt mål.
Antagligen skulle jag ha kunnat kapa några sekunder på sluttiden om jag hade gått ut lite långsammare, men då hade jag ju inte spänt bågen! Tids nog ska nog jag också kunna få till en negativ split...
 

1 kommentar:

  1. En helt OK tid. Grattis till nya perset.

    6:e kilometern är en tung kilometer på millopp :-). Alla har det tungt där :-).

    SvaraRadera