lördag 8 oktober 2011

Frisk!

Idag känner jag mig för första gången på nästan två veckor helt frisk igen. Jag har haft en extremt efterhängsen men inte alls allvarlig förkylning som nu äntligen verkar ha släppt taget. Jag vet inte hur mycket jag påverkats av den egentligen, jag kan tänka mig att det är mest psykiskt jobbigt att känna sig smårisig eftersom jag inte påstå att jag märkt av det så mycket de gånger jag ändå har sprungit.
Sprungit ja, det har jag gjort lite grann. Jag tog två vilodagar efter Sicklaloppet eftersom jag faktiskt hade lite träningsvärk i låren för första gången på länge och dessutom lite småont i fötterna/vristerna. I tisdags sprang jag däremot igen och det var första gången på 9 dagar som jag sprang lugn distans, otroligt skönt.
Lunchtusingar på stadion i torsdags börjar nästan bli en vana, den här gången blev det 6 stycken i 4:11-tempo med lite drygt 60 sekunders vila. Jag har inte riktigt fått kläm på vilken hastighet jag ska springa olika sorters intervaller i och hur mycket vila man behöver men jag har just börjat läsa Jack Daniels' Running Formula så jag hoppas att jag ska fatta det där snart.
Alla träningsprogram jag sett på jogg och funbeat har en vecka innan loppet någon sorts tempo-löpning som är ungefär hälften så långt som loppet man tränar för och i tänkt tävlingsfart. Jag har sänkt måltiden på Hässelby till sub 43 efter Sicklaloppet, och därför siktade jag på att springa 5 km i 4:18-tempo idag. Efter att ha missat tiden med tre sekunder både första och andra kilometern pga att jag inte vågade springa på, så släppte jag lite på tredje och fjärde som gick på 4:08 och 4:11 utan att det kändes särskilt jobbigt. Sista kilometern på min 5 km-runda går svagt uppför så den gick lite trögare och slutade på 4:18, men totalt 21:19 på fem km utan att på något sätt ha givit max känns hur bra som helst. Det kan nog bli riktigt bra i Hässelby på lördag om jag bara lyckas undvika de allra snorigaste pussarna från barnen den närmaste veckan ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar